FEATURED

Ταξί – Λαϊκές: Εάν δεν δέχονται πληρωμή με κάρτα, δεν πληρώνεις…

Ταξί και λαϊκές αγορές θα υποχρεωθούν να τοποθετήσουν μικρή ταμπέλα, στην οποία θα αναφέρεται η υποχρέωση του επαγγελματία να έχει POS και να δέχεται πληρωμή με κάρτα. Επίσης θα τονίζεται ότι σε περίπτωση άρνησης, ο πελάτης-καταναλωτής έχει δικαίωμα να μην πληρώσει. [ΙΝΤΙΜΕ]

Δεν θα χρειάζεται να πληρώσουν το αντίτιμο της υπηρεσίας ή των αγαθών που αγοράζουν στην περίπτωση που κάποιος ταξιτζής ή ένας πωλητής στη λαϊκή αγορά αρνηθούν την πληρωμή με κάρτα (χρεωστική ή πιστωτική).

Με διάταξη που θα φέρει τις επόμενες μέρες στη Βουλή η κυβέρνηση, θα υποχρεωθούν τουλάχιστον οι ανωτέρω δύο κατηγορίες επαγγελματιών να τοποθετήσουν μικρή ταμπέλα, στην οποία θα αναφέρεται η υποχρέωση του επαγγελματία να έχει POS και να δέχεται πληρωμή με κάρτα. Επίσης θα τονίζεται ότι σε περίπτωση άρνησης, ο πελάτης-καταναλωτής έχει δικαίωμα να μην πληρώσει.

Παράλληλα θα ξεκινήσει και σχετική καμπάνια για τα δικαιώματα των καταναλωτών σε σχέση με τις κάρτες, ενώ θα τους προτρέπουν να καταγγέλλουν φαινόμενα παραβατικής συμπεριφοράς. Οπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, θα προστεθεί και άλλη διάταξη με την οποία θα παρέχεται η δυνατότητα στην ΑΑΔΕ και τον ελεγκτικό μηχανισμό να επιβάλει πρόστιμα σε όσους δεν τηρούν τη νομοθεσία με τις κάρτες.

Αυτή τη στιγμή το δικαίωμα επιβολής προστίμου έχει η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΔΙΜΕΑ), καθώς πρόκειται για αγορανομικό έλεγχο. Δηλαδή, σήμερα, με το ισχύον καθεστώς γίνονται έλεγχοι από τους εφοριακούς, στέλνουν τις διαπιστώσεις του ελέγχου στη ΔΙΜΕΑ και η τελευταία επιβάλλει το πρόστιμο. Με την αλλαγή που θα γίνει, οι εφοριακοί θα μπορούν να επιβάλουν το πρόστιμο τη στιγμή διαπίστωσης της παράβασης.

Οι εφοριακοί θα μπορούν να επιβάλουν το πρόστιμο τη στιγμή διαπίστωσης της παράβασης.

Σύμφωνα με τη φορολογική διοίκηση οι παραπάνω κατηγορίες έχουν τερματικά POS αλλά δεν τα χρησιμοποιούν. Συγκεκριμένα, από τους ελέγχους που διενεργούν οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ καταγράφεται άρνηση να δεχθούν κάρτα στις λαϊκές αγορές και τα ταξί. Οι δικαιολογίες είναι πολλές. Στα ταξί, για παράδειγμα, αναφέρουν ότι «δεν πιάνει σε αυτό το σημείο» ή εάν ο πελάτης αναφέρει (από το παράθυρο) ότι έχει κάρτα, «γκαζώνουν» και φεύγουν. Η ίδια εικόνα καταγράφεται και στις λαϊκές αγορές όπου πολλοί παραγωγοί με διάφορους τρόπους πείθουν τους καταναλωτές ότι δεν μπορούν να πληρώσουν με κάρτα, επιρρίπτοντας ευθύνες στην ΑΑΔΕ.

Παράλληλα, με στόχο την αύξηση των συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα, η κυβέρνηση σε συνεργασία με τις τράπεζες σχεδιάζουν από τον Μάρτιο του 2025 να αυξηθεί το όριο στις συναλλαγές με IRIS από τα 500 στα 1.000 ευρώ χωρίς επιβάρυνση για τους καταναλωτές και με μικρή προμήθεια για τις επιχειρήσεις. Επίσης, από την ανωτέρω ημερομηνία θα υποχρεούνται όλες οι επιχειρήσεις λιανικής να έχουν ενεργοποιήσει το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS.

Αν και ο κανονισμός προβλέπει την καθολική επέκταση της δυνατότητας άμεσων πληρωμών έως τον Οκτώβριο του 2025, ωστόσο η χώρα μας θα προχωρήσει νωρίτερα, έως τις 31 Μαρτίου 2025. Στο διάστημα αυτό θα πρέπει να έχει αναβαθμιστεί, όπως αναφέρουν πηγές του ΥΠΕΘΟ, το λογισμικό εκκαθάρισης συναλλαγών και να γίνουν οι αναγκαίες τεχνικές προσαρμογές με στόχο να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσων πληρωμών και στις συναλλαγές προς όλα τα είδη των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, χρήστες του IRIS payments είναι 2,6 εκατ. ιδιώτες και 400.000 επαγγελματίες. Επίσης, από τα 160 δισ. ευρώ που έχει διακανονίσει η ΔΙΑΣ στο πρώτο τετράμηνο της χρονιάς μόλις 1,7 δισ. ευρώ αφορά το IRIS. Και από τα 150 εκατ. συναλλαγές, τα 16 εκατ. αφορούν το ΙRIS, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης.