FEATUREDΕΛΛΑΔΑΚΟΙΝΩΝΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Οι Έλληνες που επενδύουν 2,8 δισ. στη ναυπήγηση 32 νέων πλοίων

Της Αναστασίας Βαμβακά

Στα ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας κατασκευάζεται ο νέος ελληνόκτητος στόλος, με τους Έλληνες εφοπλιστές να συνεχίζουν το ράλι ναυπηγήσεων και για το α’ τρίμηνο του 2022. Επίσημα έχουν γραφτεί στα βιβλία παραγγελιών 32 πλοία, εκ των οποίων 22 θα κατασκευαστούν στην Νότια Κορέα − αξίας 2,8 δισ. ευρώ. Με το κόστος κατασκευής να αυξάνεται μήνα με τον μήνα, αλλά και τη μετατόπιση στις προτιμήσεις των ειδών πλοίων, οι Έλληνες εφοπλιστές τούς τελευταίους μήνες έχουν θέσει υψηλά τον πήχη με νέες ναυπηγήσεις, καθώς είναι οι πρώτοι και ακολουθούν οι Κινέζοι, ενώ πρωταγωνιστούν και στις αγορές των μεταχειρισμένων πλοίων.

Αξίζει να σημειωθεί πως το α’ τρίμηνο του 2021 είχαν δοθεί παραγγελίες για 49 πλοία – έναντι 32 τώρα−, με το ύψος των επενδύσεων να αγγίζει τα 2,7 δισ. ευρώ.

Πλέον το βάρος στις ναυπηγήσεις δίνεται σε containerships και LNG carriers, με υψηλότερο κόστος κατασκευής σε σχέση με φορτηγά και δεξαμενόπλοια που κυριάρχησαν στις περσινές παραγγελίες. Για το πρώτο τρίμηνο του 2022, από τα 32 πλοία τα 21 είναι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 7 μεταφοράς LNG, 2 φορτηγά και 2 δεξαμενόπλοια. Νέες παραγγελίες έχουν βάλει, μεταξύ άλλων, η Μαρία Αγγελικούση, ο όμιλος Τσάκου, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Δρ Ιωάννης Κούστας, ο Αριστείδης Πίττας και ο Γιώργος Οικονόμου.

Η τάση του βιβλίου παραγγελιών bulk carrier τα τελευταία 10 χρόνια είναι πτωτική, αφού μειώθηκε από περισσότερα από 2.500 πλοία που είχαν παραγγελθεί τον Απρίλιο του 2012 σε περίπου 760 πλοία κατά παραγγελία τον Απρίλιο του 2022. Το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενoπλοίων ακολουθεί επίσης την ίδια πτωτική τάση με τα bulkers, καθώς μειώθηκε σε 528 πλοία κατά παραγγελία τον Απρίλιο του 2022 από 1.500 πλοία κατά παραγγελία πριν από δέκα χρόνια.

Από την άλλη, το βιβλίο παραγγελιών containers είναι ο μεγάλος νικητής, καθώς έχει σημαντική αύξηση τα τελευταία 10 χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο του 2020 υπήρχαν μόνο 310 πλοία εμπορευματοκιβωτίων κατά παραγγελία, που είναι χαμηλό 10ετίας, αλλά έχουν εκτοξευθεί γρήγορα σε 867 πλοία κατά παραγγελία, σε υψηλό 10ετίας, τον Απρίλιο του 2022. Πρόκειται για αύξηση 180% σε μόλις ενάμιση χρόνο.

Οι ναυπηγήσεις

Σε εξέλιξη βρίσκεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της ναυτιλιακής εταιρείας Enesel. Το Aframax LR2 Product Carrier – Νο 5071 είναι υπό κατασκευή, ενώ ναυπηγείται άλλο ένα αδελφό πλοίο χωρητικότητας 114,9 τόνων – Νo 5077. Η παραλαβή τους θα γίνει το γ’ τρίμηνο του 2022 και το α’ τρίμηνο του 2023. H ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία Enesel, της οικογένειας Νικoλάου Σπ. Λαιμού, ναυπηγεί άλλα τρία δεξαμενόπλοια στα κινεζικά ναυπηγεία Shanghai, επίσης Aframax LR2 Product Carrier, χωρητικότητας 114.000 τόνων το καθένα, με ημερομηνία παράδοσης στο β’ και γ’ τρίμηνο του 2023.

Σε εξέλιξη βρίσκεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της Alpha Bulkers Shipmanagement, συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση. Στη Μανίλα έγινε η παραλαβή του νεότευκτου φορτηγού πλοίου capesize με το συμβολικό όνομα M/V “Alpha Peace”, χωρητικότητας 179.000 τόνων dw. Στα τέλη Μαρτίου η εταιρεία είχε παραλάβει το φορτηγό τύπου Newcastlemax “Alpha Treasure”, μεταφορικής ικανότητας 209.260 τόνων dw, από την κινεζική γιάρδα SWS.

Μεταχειρισμένα

Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζονται οι κινήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών στη second hand αγορά, με ναυλομεσιτικές εταιρείες να συνδέουν πληθώρα εγχώριων ναυτιλιακών με αγορές και πωλήσεις πλοίων κατά τη διάρκεια του Απριλίου. Σύμφωνα με την Allied Shipbroking, από τις αρχές του έτους οι Έλληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν 1,72 δισ. δολάρια για την απόκτηση 89 μεταχειρισμένων πλοίων, ενώ πούλησαν 67 πλοία και εισέπραξαν 1,58 δισ. δολάρια.

Ένα ακόμα πλοίο πρόσθεσε στον στόλο της η ναυτιλιακή EuroDry του Αριστείδη Πίττα. Πρόκειται για το panamax Santa Cruz, το οποίο ναυπηγήθηκε το 2005 και αγοράστηκε έναντι 15,75 εκατ. δολαρίων, μεταφορικής ικανότητας 76.440 dw τόνων, ναυπηγήσεως 2005. Το πλοίο ήταν υπό τη διαχείριση της επίσης εισηγμένης εταιρείας Eurobulk Ltd. Το πλοίο βρίσκεται έως το τέλος Ιουλίου 2022 σε χροναύλωση με 14.800 δολάρια την ημέρα έως τώρα. Με την προσθήκη του πλοίου ο στόλος της εταιρείας ανήλθε στα 11 πλοία.

H εταιρεία Empire Bulkers, συμφερόντων του εφοπλιστή Σταμάτη Μόλαρη, πούλησε, σύμφωνα με τη VesselsValue, το χωρητικότητας 28.400 dwt handysize Scrooge, κατασκευής 2006, στην τιμή των 12,75 εκατ. δολαρίων. Η αξία του εκτιμάται στα 11,64 εκατ. δολάρια. Κατά την Advanced Shipping & Trading, η Chios Navigation, της οικογένειας Καρούση, πούλησε δύο πλοία της.

Σε μια εντυπωσιακή κίνηση στην αγορά ξηρού φορτίου προχώρησε η εταιρεία Maran Dry, συμφερόντων της Μαρίας Αγγελικούση. Σύμφωνα με τις Intermodal και Banchero Costa, η εταιρεία πούλησε 8 mini capesize του στόλου της στην τιμή των 200 εκατ. δολαρίων.

Στην ισχυροποίηση του στόλου της με 3 bulkers προχώρησε πρόσφατα η ναυτιλιακή Centrofin, συμφερόντων του εφοπλιστή Δημήτρη Προκοπίου. Σύμφωνα με την Allied Shipbroking, η Centrofin εξαγόρασε τρία πλοία ξηρού φορτίου που ανήκαν κατά το παρελθόν στον στόλο της πρώην Scorpio Bulkers. Η τιμή της συναλλαγής ανήλθε στα 95 εκατ. δολάρια, ενώ, σύμφωνα με τη VesselsValue, η αξία των πλοίων εκτιμάται στα 97,49 εκατ. δολάρια.

H Safe Bulkers του εφοπλιστή Πόλυ Β. Χατζηιωάννου ανακοίνωσε την εξαγορά κινεζικού πλοίου capesize, χωρητικότητας 181.000 dwt και κατασκευής 2012, στην τιμή των 30 εκατ. δολαρίων.