FEATUREDΕΛΛΑΔΑΚΟΙΝΩΝΙΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑΥΓΕΙΑ

Ηλεκτρονικά Φαρμακεία: Η αγαπημένη συνήθεια των Ελλήνων και το κίνητρο των εκπτώσεων

Του Γιώργου Λαμπίρη

Μία απολύτως κατακερματισμένη αγορά με βάση και το μέγεθος αλλά και τον πληθυσμό της Ελλάδας είναι αυτή των ηλεκτρονικών φαρμακείων, σύμφωνα με στοιχεία που παραχώρησε η εταιρεία Convert Group στο Capital.gr. Ειδικότερα, στη χώρα μας δραστηριοποιούνταν στο τέλος του 2021, 261 ηλεκτρονικά φαρμακεία, όταν σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία στις Ηνωμένες Πολιτείες δραστηριοποιούνταν στο τέλος του περασμένου έτους μόλις 13 και στο Ηνωμένο Βασίλειο 35. Να σημειωθεί ότι η αμέσως επόμενη χώρα με τα περισσότερα ηλεκτρονικά φαρμακεία μετά την Ελλάδα είναι το Βέλγιο με 63 και στην τρίτη θέση βρίσκονται η Ρωσία και η Ιρλανδία, αμφότερες με 42.

Η “εξάρτηση” των Ελλήνων από τα ηλεκτρονικά

Του Γιώργου Λαμπίρη

Μία απολύτως κατακερματισμένη αγορά με βάση και το μέγεθος αλλά και τον πληθυσμό της Ελλάδας είναι αυτή των ηλεκτρονικών φαρμακείων, σύμφωνα με στοιχεία που παραχώρησε η εταιρεία Convert Group στο Capital.gr. Ειδικότερα, στη χώρα μας δραστηριοποιούνταν στο τέλος του 2021, 261 ηλεκτρονικά φαρμακεία, όταν σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία στις Ηνωμένες Πολιτείες δραστηριοποιούνταν στο τέλος του περασμένου έτους μόλις 13 και στο Ηνωμένο Βασίλειο 35. Να σημειωθεί ότι η αμέσως επόμενη χώρα με τα περισσότερα ηλεκτρονικά φαρμακεία μετά την Ελλάδα είναι το Βέλγιο με 63 και στην τρίτη θέση βρίσκονται η Ρωσία και η Ιρλανδία, αμφότερες με 42.

Η “εξάρτηση” των Ελλήνων από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία

Οι Έλληνες την ίδια στιγμή παρουσιάζουν σημαντική “εξάρτηση” από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, τα οποία παρουσιάζονται ως αγαπημένη συνήθειά για τις αγορές τους, καθώς με βάση τις επισκέψεις που πραγματοποιούνται ανά 1.000 κατοίκους κάθε χώρας, η Ελλάδα κατατάσσεται στην ενδέκατη θέση από τις συνολικά 20 κορυφαίες σε επισκέψεις χώρες στο διάστημα των 12 μηνών Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2021. Ωστόσο ένα ισχυρό κίνητρο αγορών των Ελλήνων μέσα από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία φαίνεται ότι αποτελεί ο πολύ υψηλός μέσος όρος εκπτώσεων στα διαθέσιμα προϊόντα, με το σχετικό ποσοστό να ανέρχεται στο  40% στο πρώτο τρίμηνο του 2022.

Εξετάζοντας τις 20 κορυφαίες επιμέρους αγορές του πλανήτη, σε αναλογία επισκέψεων για το δωδεκάμηνο του 2021 ανά 1.000 κατοίκους, πρώτη είναι η Σουηδία με 18.172, ακολουθεί η Βουλγαρία με 12.192. Η Ελλάδα που βρίσκεται στην ενδέκατη θέση είχε 7.320 επισκέψεις ανά 1.000 κατοίκους στην χρονική περίοδο αναφοράς.

Οι 20 πρώτες χώρες σε επισκέψεις παγκοσμίως βάσει αριθμού επισκέψεων/1.000 κατοίκους (12μηνο Ιαν.-Δεκ. 2021)

1.    Σουηδία: 18.172
2.    Βουλγαρία: 12.192
3.    Λευκορωσία: 11.798
4.    Λιθουανία: 10.874
5.    Ην. Βασίλειο: 9.311
6.    Ιρλανδία: 8.691
7.    ΗΠΑ: 8.155
8.    Νορβηγία: 7.753
9.    Αυστραλία: 7.737
10.    Πολωνία: 7.368
11.    Ελλάδα: 7.320
12.    Ολλανδία: 7.241
13.    Τσεχία: 7.239
14.    Δανία: 7.188
15.    Ουγγαρία: 7.031
16.    Βέλγιο: 6.978
17.    Ρωσία: 6.624
18.    Σλοβακία: 6.589
19.    Ρουμανία: 6.045
20.    Εσθονία: 5.435
(πηγή: Convert Group)

Αύξηση τζίρου κατά 18% στο πρώτο τρίμηνο του 2022

Στο πρώτο τρίμηνο του 2022 τα ηλεκτρονικά φαρμακεία στην Ελλάδα αύξησαν το τζίρο τους κατά 18% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Στις κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, η μεγαλύτερη ανάπτυξη στο τρίμηνο καταγράφεται με 106% σε προϊόντα υγείας (στην αύξηση συνέβαλαν καθοριστικά οι μάσκες και self-tests), 48% σε βρεφικά και παιδικά είδη, 16% σε συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες και 11% σε διάφορα προϊόντα.

Συρρίκνωση καταγράφηκε ωστόσο στην αξία των ηλεκτρονικών αγορών στην κατηγορία των προϊόντων ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας, η οποία άγγιξε το 5%. Πρόκειται για μία προϊοντική κατηγορία που αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων του κλάδου με 39%.

Μείωση στα 41,5 ευρώ στο μέσο καλάθι

Ως προς την μέση αξία του καλαθιού αγορών μειώθηκε στα 41,5 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, από 43,2 ευρώ που ήταν στο πρώτο τρίμηνο του 2021. Η μέση ποσότητα προϊόντων ανά καλάθι αγορών αυξήθηκε στα 5,1 τεμάχια. Τα 1,6 από αυτά ανήκουν στην προϊοντική κατηγορία Περιποίησης και Προσωπικής Φροντίδας

Νομικά κατοχυρωμένη η διάθεση των ΜΗΣΥΦΑ αποκλειστικά από φαρμακεία και όχι από ηλεκτρονικά φαρμακεία

Θα θυμίσουμε ότι τα ηλεκτρονικά φαρμακεία δεν πωλούν μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ), δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν προς το παρόν εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή οδηγία 2011/62 αλλά και με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 699/2014. Ταυτόχρονα όμως η  χώρα μας δεν έχει εφαρμόσει ούτε την σύσταση του ΟΟΣΑ για τα online φαρμακεία, όπως αναφέρεται σε έκθεση του Οργανισμού το 2017 για τις συνθήκες ανταγωνισμού που επικρατούν στην Ελλάδα.

Σε πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Υγείας, Θάνου Πλεύρη, και Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 20 Απριλίου 2022, αναφέρεται ότι η διακίνηση των ΜΗΣΥΦΑ θα γίνεται αποκλειστικά από τα φαρμακεία. Προηγήθηκε επιχειρηματολογία των φαρμακοποιών για το θέμα, οι οποίοι υποστήριξαν ότι η διάθεση των ΜΗΣΥΦΑ από τα φαρμακεία πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από εκεί, για λόγους προστασίας της Δημόσιας Υγείας.

Οι Έλληνες την ίδια στιγμή παρουσιάζουν σημαντική “εξάρτηση” από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, τα οποία παρουσιάζονται ως αγαπημένη συνήθειά για τις αγορές τους, καθώς με βάση τις επισκέψεις που πραγματοποιούνται ανά 1.000 κατοίκους κάθε χώρας, η Ελλάδα κατατάσσεται στην ενδέκατη θέση από τις συνολικά 20 κορυφαίες σε επισκέψεις χώρες στο διάστημα των 12 μηνών Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2021. Ωστόσο ένα ισχυρό κίνητρο αγορών των Ελλήνων μέσα από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία φαίνεται ότι αποτελεί ο πολύ υψηλός μέσος όρος εκπτώσεων στα διαθέσιμα προϊόντα, με το σχετικό ποσοστό να ανέρχεται στο  40% στο πρώτο τρίμηνο του 2022.

Εξετάζοντας τις 20 κορυφαίες επιμέρους αγορές του πλανήτη, σε αναλογία επισκέψεων για το δωδεκάμηνο του 2021 ανά 1.000 κατοίκους, πρώτη είναι η Σουηδία με 18.172, ακολουθεί η Βουλγαρία με 12.192. Η Ελλάδα που βρίσκεται στην ενδέκατη θέση είχε 7.320 επισκέψεις ανά 1.000 κατοίκους στην χρονική περίοδο αναφοράς.

Οι 20 πρώτες χώρες σε επισκέψεις παγκοσμίως βάσει αριθμού επισκέψεων/1.000 κατοίκους (12μηνο Ιαν.-Δεκ. 2021)

1.    Σουηδία: 18.172
2.    Βουλγαρία: 12.192
3.    Λευκορωσία: 11.798
4.    Λιθουανία: 10.874
5.    Ην. Βασίλειο: 9.311
6.    Ιρλανδία: 8.691
7.    ΗΠΑ: 8.155
8.    Νορβηγία: 7.753
9.    Αυστραλία: 7.737
10.    Πολωνία: 7.368
11.    Ελλάδα: 7.320
12.    Ολλανδία: 7.241
13.    Τσεχία: 7.239
14.    Δανία: 7.188
15.    Ουγγαρία: 7.031
16.    Βέλγιο: 6.978
17.    Ρωσία: 6.624
18.    Σλοβακία: 6.589
19.    Ρουμανία: 6.045
20.    Εσθονία: 5.435
(πηγή: Convert Group)

Αύξηση τζίρου κατά 18% στο πρώτο τρίμηνο του 2022

Στο πρώτο τρίμηνο του 2022 τα ηλεκτρονικά φαρμακεία στην Ελλάδα αύξησαν το τζίρο τους κατά 18% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Στις κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, η μεγαλύτερη ανάπτυξη στο τρίμηνο καταγράφεται με 106% σε προϊόντα υγείας (στην αύξηση συνέβαλαν καθοριστικά οι μάσκες και self-tests), 48% σε βρεφικά και παιδικά είδη, 16% σε συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες και 11% σε διάφορα προϊόντα.

Συρρίκνωση καταγράφηκε ωστόσο στην αξία των ηλεκτρονικών αγορών στην κατηγορία των προϊόντων ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας, η οποία άγγιξε το 5%. Πρόκειται για μία προϊοντική κατηγορία που αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων του κλάδου με 39%.

Μείωση στα 41,5 ευρώ στο μέσο καλάθι

Ως προς την μέση αξία του καλαθιού αγορών μειώθηκε στα 41,5 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, από 43,2 ευρώ που ήταν στο πρώτο τρίμηνο του 2021. Η μέση ποσότητα προϊόντων ανά καλάθι αγορών αυξήθηκε στα 5,1 τεμάχια. Τα 1,6 από αυτά ανήκουν στην προϊοντική κατηγορία Περιποίησης και Προσωπικής Φροντίδας

Νομικά κατοχυρωμένη η διάθεση των ΜΗΣΥΦΑ αποκλειστικά από φαρμακεία και όχι από ηλεκτρονικά φαρμακεία

Θα θυμίσουμε ότι τα ηλεκτρονικά φαρμακεία δεν πωλούν μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ), δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν προς το παρόν εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή οδηγία 2011/62 αλλά και με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 699/2014. Ταυτόχρονα όμως η  χώρα μας δεν έχει εφαρμόσει ούτε την σύσταση του ΟΟΣΑ για τα online φαρμακεία, όπως αναφέρεται σε έκθεση του Οργανισμού το 2017 για τις συνθήκες ανταγωνισμού που επικρατούν στην Ελλάδα.

Σε πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Υγείας, Θάνου Πλεύρη, και Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 20 Απριλίου 2022, αναφέρεται ότι η διακίνηση των ΜΗΣΥΦΑ θα γίνεται αποκλειστικά από τα φαρμακεία. Προηγήθηκε επιχειρηματολογία των φαρμακοποιών για το θέμα, οι οποίοι υποστήριξαν ότι η διάθεση των ΜΗΣΥΦΑ από τα φαρμακεία πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από εκεί, για λόγους προστασίας της Δημόσιας Υγείας.