“Πού βρισκόμαστε με το Εθνικό;”- Ανοικτή επιστολή πολιτών
Οι πολίτες απαιτούν ξεκάθαρες απαντήσεις από τη Δημοτική Αρχή
Ρόδος, 21/12/2020
Στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ρόδου εγκρίθηκε η πρόταση υποβολής του έργου της αποκατάστασης του Εθνικού Θεάτρου Ρόδου στο πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης μερικές μέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής. Αυτό αναμφίβολα είναι ένα θετικό βήμα όμως πολλά ερωτηματικά παραμένουν.
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να διευκρινιστεί πού βρίσκονται οι μελέτες που εκκρεμούν και που θα επιτρέψουν την ασφαλή και λειτουργικά και αισθητικά άψογη ολοκλήρωση του έργου. Η ίδια η Υπουργός Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη απαντώντας σε ερώτηση της βουλευτή Φωτεινής Μπακαδήμα, αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Προκειμένου να καταστεί δυνατή η διερεύνηση από τον Δήμο Ρόδου της δυνατότητας ένταξης του έργου αποκατάστασης του Θεάτρου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, απαιτείται, όπως προβλέπεται από την εγκριτική Απόφαση του 2018, η κατάθεση στο ΥΠΠΟΑ των μελετών προς θεώρηση, καθώς και η σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης για τον ακριβή προϋπολογισμό εκτέλεσης του έργου»
Να θυμίσουμε ότι ένα χρόνο πριν στις 3/12/2019 ο Δήμος Ρόδου με σχετικό δελτίο τύπου ανακοίνωσε την υποβολή πρότασης χρηματοδότησης με τίτλο “Διεθνής ανοικτός διαγωνισμός για μελέτες εφαρμογής και τεύχη δημοπράτησης για την αποκατάσταση τού Εθνικού Θεάτρου Ρόδου προϋπολογισμού 1.700.000 ευρώ (αρ. Απόφασης ΔΣ – εκτός ημερησίας διάταξης – 937/2019). Εφόσον η χρηματοδότηση αυτής της μελέτης θα γινόταν από το πρόγραμμα Φιλόδημος ΙΙ που πλέον δεν υφίσταται, ποια είναι ακριβώς η τύχη του συγκεκριμένου διαγωνισμού; Η δημοτική αρχή οφείλει να μας ενημερώσει αν αυτός ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί και έχει καταλήξει σε συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Η διαφάνεια και η πλήρης ενημέρωση είναι δικαίωμα των πολιτών και υποχρέωση της δημοτικής αρχής.
Συναφές με τα παραπάνω είναι και το ερώτημα αν η οριστική μελέτη αποκατάστασης του κτηρίου που υποβλήθηκε το 2013 και έλαβε θετική γνωμοδότηση υπό όρους από το ΥΠΠΟΑ το 2018 έχει επανυποβληθεί με τις τροποποιήσεις που ενέκρινε το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, ώστε να θεωρηθούν από την αρμόδια Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων όπως σαφώς αναφέρει η κα Μενδώνη στην απάντησή της.
Συμπερασματικά λοιπόν ρωτάμε:
1. Έγιναν οι διορθώσεις που έχει προτείνει το ΥΠΠΟΑ στην οριστική μελέτη και έχουν αποσταλεί;
2. Έχει ολοκληρωθεί η μελέτη εφαρμογής;
3. Θα απαιτηθεί επιπλέον και οικονομοτεχνική μελέτη όπως ζητάει η Υπουργός ή αρκεί η μελέτη εφαρμογής;
4. Προλαβαίνουν οι υπηρεσίες του Δήμου να ολοκληρώσουν όλες τις εκκρεμότητες μέχρι τέλους του έτους; Μήπως το έργο παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες και το Εθνικό Θέατρο Ρόδου στην κατάρρευση;
Ο Δήμος Ρόδου επιμένει την τακτική της μη ενημέρωσης των πολιτών ως η υπόθεση “Εθνικό” να μην τους αφορά. Εμείς συνεχίζουμε τι προσπάθειες προς κάθε κατεύθυνση, όπως έχουμε άλλωστε κάνει εδώ και πολλά χρόνια ώστε η Ρόδος να αποκτήσει ξανά αυτό που έχει χάσει εδώ και δεκαπέντε περίπου χρόνια. Ξέρουμε ότι είναι μια απαιτητική και σκληρή προσπάθεια που χρειάζεται διαφάνεια και την συμπαράταξη όλων, όμως αυτό πρέπει να το καταλάβει και η δημοτική αρχή στο σύνολό της.
Με τιμή,
1. Dr. Giacomo Martini, Ιστορικός – Κριτικός Κινηματογράφου, ανεψιός του Αλέξανδρου Διάκου,
2. Δημήτρης Γάκης πρώην βουλευτής Δωδεκανήσου ΣΥΡΙΖΑ,
3. Δημήτρης Γρηγοριάδης Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Ρόδου,
4. Ίρις Μαυράκη, ερμηνεύτρια- μουσικός.