Η Κως είναι διεθνώς καθιερωμένος προορισμός”, επισημαίνει ο Θεοδόσης Νικηταράς
Στον Χάρη Ντιγριντάκη
Από την ηλικία των 28 ετών -και με ένα μόνο μικρό διάλειμμα- ο Θεοδόσης Νικηταράς ασχολείται ενεργά με τα κοινά, υπηρετώντας την τοπική αυτοδιοίκηση της Κω από διαφορετικές θέσεις. Σήμερα, ο Θ. Νικηταράς, δήμαρχος του νησιού του Ιπποκράτη, στοχεύει στην επανασύσταση της Κω στον σύγχρονο κόσμο, υπογραμμίζοντας, παράλληλα, σε συνέντευξή του ότι η επανεκκίνηση του τουρισμού δε μπορεί να γίνει με αδύναμη τοπική αυτοδιοίκηση.
Πώς εκτιμάτε ότι θα ολοκληρωθεί η φετινή τουριστική σεζόν για την Κω; Ποιες αγορές στήριξαν τον τουρισμό του νησιού φέτος;
Όπως σε όλους τους τουριστικούς προορισμούς, η πανδημία αφήνει βαριά τα σημάδια της στον τουρισμό, στην οικονομία και στην κοινωνία μας. Πρόκειται για την πιο δύσκολη περίοδο, γεμάτη αντιφάσεις και άγχος. Τα οικονομικά προβλήματα που αφήνει πίσω της, στους εργαζόμενους, στις επιχειρήσεις, στους άνεργους και στον ίδιο το Δήμο, είναι τεράστια.
Ευτυχώς στο νησί μας δεν εμφανίστηκαν απρόβλεπτες καταστάσεις που θα μας έφερναν σε δυσκολότερη θέση. Μπορώ να πω, σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες, όλοι φέρθηκαν με υψηλού επιπέδου επαγγελματισμό. Πρωτίστως επιχειρηματίες και εργαζόμενοι, που σήκωσαν το βάρος.
Αν και τα δεδομένα μπορεί να αλλάξουν ανά πάσα στιγμή, μας δίνει ελπίδα και κουράγιο για τη συνέχεια ότι η Κως κατάφερε μέχρι σήμερα να διατηρήσει ικανό ποσοστό των δυνάμεών της, δείγμα του πόσο αγαπάνε το νησί μας οι επισκέπτες μας.
Η αποκαρδιωτική έναρξη της σεζόν τον Ιούλιο, με αφίξεις στο ένα τέταρτο της περυσινής, έδωσε τη θέση της σε υψηλότερα ποσοστά Αύγουστο και μέχρι τώρα το Σεπτέμβριο.
Παρόλα αυτά, μικρά και μεσαία ξενοδοχεία αρχίζουν να κλείνουν πρόωρα ενώ μεγάλα ξενοδοχεία all inclusive εμφανίζουν καλές κρατήσεις έως το τέλος Οκτωβρίου.
Οι παραδοσιακές αγορές στήριξαν και φέτος την Κω, όπως Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ολλανδία, Πολωνία, Τσεχία, Ιταλία, Βέλγιο, Ελβετία, Αυστρία, Γαλλία.
Η Κως, όπως όλα δείχνουν, συγκαταλέγεται στους «κερδισμένους» της φετινής χρονιάς. Απ’ ό,τι διαφαίνεται, μάλιστα, η δυναμική της ως τουριστικού προορισμού συνεχίζεται και το φθινόπωρο. Πού αποδίδετε αυτή τη δυναμική;
Η Κως είναι διεθνώς καθιερωμένος προορισμός από δεκαετίες. Ένα από τα ισχυρά brand name του ελληνικού τουρισμού με σύγχρονες επενδύσεις αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Γνωστή στην παγκόσμια κοινότητα ως η «Πατρίδα του Ιπποκράτη» αλλά και ως τουριστικός προορισμός πολλαπλών ενδιαφερόντων. Η ηρεμία του τόπου, η ιστορία και το φυσικό περιβάλλον, η φιλοξενία των κατοίκων, ο υψηλός επαγγελματισμός επιχειρηματιών και εργαζομένων, σε συνδυασμό με τις ποιοτικές υπηρεσίες σε καλές τιμές, αποτελούν τα σημεία που προσδίδουν δυναμική στον προορισμό.
Ποιες είναι οι προτάσεις του Δήμου στην κατεύθυνση επανεκκίνησης της τουριστικής οικονομίας;
Εργαζόμαστε καθημερινά για τη διατήρηση σε καλή κατάσταση των υποδομών του νησιού και τον εκσυγχρονισμό τους αλλά και την προβολή της ταυτότητάς μας.
Παράλληλα υλοποιούμε το σχέδιό μας για την επανασύσταση της Κω στο σύγχρονο κόσμο. Ήδη εφέτος οργανώσαμε καμπάνια με τίτλο «Refreshyourstory in Kos» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Googledisplay, Facebook & Instagram) για την προβολή & διαφήμιση της Κω, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η καμπάνια εστίασε στην ολοκληρωμένη εμπειρία διακοπών που μπορεί να προσφέρει στον ταξιδιώτη το νησί μας.
Τίποτα από αυτά όμως δεν είναι αρκετό αν δεν καταφέρουμε να κρατήσουμε τις επιχειρήσεις μας ζωντανές και τους εργαζόμενους σε καλή κατάσταση. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να έχει η κυβέρνηση στραμμένη την προσοχή της και να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια.
Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για την Κω;
Από τη δεκαετία του ’70 ποτέ δεν σταμάτησε το επενδυτικό ενδιαφέρον για την Κω. Μεγάλες και μικρές τουριστικές επιχειρήσεις λειτουργούν στο νησί μας και έχουν επενδυτικά σχέδια για το μέλλον. Δυστυχώς τώρα έχουν ανασταλεί, αφού η πανδημία έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα στη ρευστότητα και στον τραπεζικό δανεισμό των επιχειρήσεων.
Η Κως είναι μητροπολιτικό κέντρο στα Βόρεια Δωδεκάνησα, σημείο αναφοράς για κατοίκους και επισκέπτες πολλών γειτονικών νησιών. Προορισμός κρουαζιέρας και κέντρο θαλάσσιου τουρισμού, με μία από τις καλύτερες μαρίνες. Με τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου και την επικείμενη ίδρυση υδατοδρομίου, δημιουργούνται νέες προοπτικές. Λίγα μόλις μίλια απέναντι από έναν από τους μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς της Τουρκίας, το Bodrum.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις στις οποίες καλείται να ανταπεξέλθει η Δημοτική Αρχή;
Οι ίδιες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Τοπική Αυτοδιοίκηση παντού. Να κρατήσουμε όρθια την κοινωνία μας και ζωντανή την οικονομία μας.
Η επανεκκίνηση του τουρισμού δε μπορεί να γίνει με αδύναμη τοπική αυτοδιοίκηση. Η κυβέρνηση πρέπει να πάρει μέτρα ουσιαστικότερης στήριξης.
Ένα παράδειγμα: είναι αδιανόητο να προσλαμβάνονται οι εποχικοί υπάλληλοι στις ανταποδοτικές υπηρεσίες του Δήμου τον Αύγουστο, όταν η σεζόν ξεκινά τον Απρίλιο και πρέπει να έχουμε έτοιμο το νησί. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα που όμως πρέπει να λυθεί, τώρα.
Παράλληλα έχουμε δίπλα μας μια κοινωνία γεμάτη προβλήματα. Πάνω από 5.000 εποχικά εργαζόμενοι δεν έκαναν ούτε ένα μεροκάματο εφέτος. Πώς θα επιβιώσουν αν δεν στηριχθούν από την Πολιτεία;
Σε περιοχές όπως η δική μας, όπου πάνω από το 90% του εισοδήματος εξαρτάται από τον τουρισμό, η κρατική αρωγή και στήριξη των αναπτυξιακών στόχων μας είναι επιβεβλημένη. Στην κατεύθυνση αυτή, θεωρώ ότι η κατασκευή ενός νέου, σύγχρονου νοσοκομείου στην Ιπποκρατική Κω, πρέπει να αποτελέσει την πρώτη προτεραιότητα.
Η Συνέντευξη δημοσιεύθηκε στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής» στο φύλλο της περασμένης Κυριακής 27 Σεπτεμβρίου η οποία αναρτήθηκε επίσης και στα portal www.tourismtoday.gr & www.bankingnews.gr