Ν. Σαντορινιός: Το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν αντιλαμβάνεται τις ανάγκες της ακτοπλοΐας και της Νησιωτικότητας
Κατά τη χθεσινή συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για την κύρωση των ναυτιλιακών συμβάσεων με την Ρωσία και το Ισραήλ, τοποθετήθηκε ο Νεκτάριος Σαντορινιός.
Η διαχείριση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών, από την Κυβέρνηση, αποδείχθηκε επικίνδυνη και κατώτερη των περιστάσεων
«Οι τομείς της θαλάσσιας επιχειρηματικότητας και της ναυτιλίας, με αποκλειστική ευθύνη της Κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργείου, δοκιμάστηκαν σκληρά, ιδιαίτερα μέσα στις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας. Χωρίς ένα στρατηγικό πλαίσιο και με μια σειρά από παλινωδίες, δημιουργήθηκαν τεράστια ακτοπλοϊκά προβλήματα στα νησιά που κόστισαν στη νησιωτική επιχειρηματικότητα και στις τοπικές κοινωνίες».
«Πολλά νησιά έμειναν χωρίς επαρκή θαλάσσια συγκοινωνία, ιδιαίτερα τους πρώτους μήνες και πολλοί νησιώτες, που-για παράδειγμα- έχρηζαν ιατρικής περίθαλψης, αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα στην μετακίνησή τους από το ένα νησί στο άλλο. Παρατηρήθηκαν φαινόμενα όπου δύο και τρία πλοία πήγαιναν την ίδια μέρα, στον ίδιο προορισμό, ενώ άλλα νησιά έμεναν χωρίς σύνδεση για μια εβδομάδα.
Ακτοπλοϊκές γραμμές, που όλο το προηγούμενο διάστημα ήταν εμπορικές, δεν μπορούσαν πλέον να συντηρηθούν, λόγω έλλειψης στήριξης ή και τραγικών καθυστερήσεων στις αναγκαίες επιδοτήσεις. Ακόμη και μέχρι σήμερα μαθαίνουμε για καθυστερήσεις στην καταβολή επιδοτήσεων και ζητάμε από τον αρμόδιο Υπουργό να μας εξηγήσει τους λόγους. Παράλληλα, επιδοτήθηκαν γραμμές, κατόπιν εορτής και για μόλις 10 μέρες- από 11/7 ως 20/7- με ιδιαίτερη «έμφαση» στα ταχύπλοα. Πρόκειται για μια απόφαση που εγείρει πολλά ερωτηματικά και ως προς τον χρόνο έκδοσής της- αφού είχε ήδη ξεκινήσει η κίνηση- αλλά και σε σχέση με το είδος των πλοίων που προτιμήθηκε να επιδοτηθεί. Από την άλλη, στο διάστημα που υπήρξε αυξημένη κίνηση, δεν υπήρχαν γραμμές για να καλύψουν την ζήτηση.
Τέλος, την ίδια ημέρα που επιβλήθηκε η χρήση μάσκας στους επιβάτες, ανακοινώθηκε και η αύξηση στο 85% της πληρότητας, χωρίς σεβασμό στα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας. Τι έκανε για όλα αυτά το Υπουργείο; Σίγουρα πάντως δεν είχε κάποιο συνολικό σχεδιασμό και δεν προσπάθησε να λύσει τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν».
Εντυπωσιακές κορώνες για την ενίσχυση της νησιωτικής επιχειρηματικότητας αλλά τραγικές οι καθυστερήσεις στην επέκταση του ΜΙ
«Ενώ η Κυβέρνηση ομνύει στην στήριξη της νησιωτικής επιχειρηματικότητας και ενώ έχουμε ακούσει τόσες φορές για το σχετικό νομοσχέδιο, εντούτοις ακόμη το περιμένουμε και, από τα μέχρι τώρα πεπραγμένα του Υπουργείου, τίποτα δε μας εγγυάται ότι δε θα μείνει στα ευχολόγια».
«Πάντως, το μόνο μέτρο, που και ο ίδιος ο Υπουργός έχει παραδεχθεί ότι είναι απτό εργαλείο ενίσχυσης της νησιωτικής επιχειρηματικότητας, είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Και όμως η προχειρότητα βασιλεύει και εδώ: Εξέδωσε, πριν δυο βδομάδες Δελτίο Τύπου, αναφερόμενος σε σχετική ΚΥΑ για το σκέλος της επιδότησης των επιχειρήσεων- ξεχνώντας τεχνηέντως να αναφέρει ότι τα χρήματα αυτά είναι στο πλαίσιο του ΜΙ- η οποία όμως μόλις σήμερα εκδόθηκε! Και η αλήθεια είναι ότι αυτή ήταν μια εκκρεμότητα που έπρεπε να έχει τακτοποιηθεί από τον Δεκέμβριο του 2019, όταν και έπρεπε να έχει βγει η ΚΥΑ».
«Εκτός από αυτή την 9μηνη καθυστέρηση, έπρεπε ήδη από τον περασμένο Απρίλιο να ανοίξει η πλατφόρμα του ΜΙ για τις επιχειρήσεις της Κρήτης, μια έτοιμη Υπουργική Απόφαση που είχαμε παραδώσει, από το καλοκαίρι του 2019».
Μιλάτε για νησιωτική επιχειρηματικότητα και αποκλείετε τα νομικά πρόσωπα-επιχειρήσεις από το μέτρο κατάργησης του ΕΝΦΙΑ σε 26 νησιά
«Ανακοινώθηκε η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε 26 νησιά. Όμως και εδώ κρύβεται μια ακόμη λαθροχειρία και μια ακόμη απάτη. Στην ρύθμιση που φέρατε για την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ, δεν είναι επιλέξιμα τα Νομικά Πρόσωπα, δηλαδή συγκεκριμένες νησιωτικές επιχειρήσεις. Από αυτή την πραγματικότητα δεν πρόκειται να ξεφύγετε: Σε λίγες μέρες που θα αναρτηθούν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ, θα πρέπει να απαντήσετε στους ίδιους τους νησιώτες».
Για τις συμβάσεις Ναυτιλίας με Ρωσία και Ισραήλ
«Οι Συμβάσεις που περιλαμβάνει το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, συνήφθησαν από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με στόχο την ενίσχυση της ναυτιλίας, και ιδιαίτερα της ποντοπόρου ναυτιλίας, του διεθνούς εμπορίου, της επιχειρηματικότητας καθώς και την ενίσχυση των διεθνών σχέσεων της χώρας».