FEATUREDΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑΠΟΛΙΤΙΚΗΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑΤΟΠΙΚΑ

Π. Παυλόπουλος: «Αναφαίρετο δικαίωμα της Ελλάδας να θωρακίζει αμυντικώς τα νησιά του Αιγαίου ελληνικό ήταν και παραμένει το Καστελλόριζο

Ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας και Επίτιμος Καθηγητής του ΕΚΠΑ κ. Προκόπιος Παυλόπουλος, μίλησε στην Εκδήλωση της Συντονιστικής Επιτροπής των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, στο Καστελλόριζο, με θέμα: «Η αμυντική θωράκιση των Ελληνικών Νησιών του Αιγαίου κατά το Διεθνές και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο».

«Το Καστελόριζο ήταν και θα παραμείνει ελληνικό.  Δεν είναι μόνο η άκρη της  Ελλάδος αλλά και η άκρη της Ευρώπης. Αυτό δεν πρέπει να το λησμονούμε. Όχι μόνο εμείς αλλά εκείνοι που έχουν την ευθύνη της ΕΕ στα χέρια τους.  Αυτό το συνέδριο αφορά τη διεθνή νομιμότητα.Από το Καστελόριζο υπερασπιζόμαστε τη διεθνή και την ευρωπαϊκή νομιμότητα. Το στέλνουμε  αυτό το μήνυμα σε όλους. Αν αρχίσουμε τις εκπτώσεις και αφήσουμε να είναι έρμαιο αυθαιρεσιών  της Τουρκίας τότε αυτό το παράδειγμα θα το βρούμε μπροστά μας. Η  Ελλάδα τιμά τη διεθνή νομιμότητα  και την ευρωπαϊκή νομιμότητα τις οποίες πάντα θα υπερασπίζεται. Κάποιοι θεωρούν ότι μπορεί στην περίπτωση της Ελλάδας και του Καστελορίζου ότι μπορεί  να μη χρειάζεται και τόση υπεράσπιση του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου. Να μη χρειάζονται κυρώσεις στους παραβάτες  του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου. Η Ελλάδα σε αυτό λέει κάτι απλό .   Αν η Ευρώπη και η Διεθνής Κοινότητα ανεχθούν τις αυθαιρεσίες της Τουρκίας  τούτη την ώρα να μην περιμένουν από την Ελλάδα κάτι άλλο . Δεν υπάρχει αλά κάρτ υπεράσπιση της διεθνούς και ευρωπαϊκής νομιμότητας. Το διαμηνύουμε στους εταίρους της ΕΕ και παντού. Για αυτό τονίζω την ιστορικότητα του συνεδρίου αυτού», τόνισε.

 

Συνοψίζοντας όσα  ανέλυσε στη συνέχεια ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος τόνισε:

Μια και μόνη διαφορά είχαμε έχουμε και θα έχουμε με την Τουρκία.  Είναι η οριοθέτηση της νησιωτικής υφαλοκρηπίδας και η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών  που σχετίζονται με τη νησιωτική υφαλοκρηπίδα.  Άρα δεν υπάρχει  διαφορά που σχετίζεται με την υφαλοκρηπίδα γενικώς . Μόνο η νησιωτική. Δεν  μιλάμε για θαλάσσιες ζώνες γενικώς . Μιλάμε μόνο για εκείνες που σχετίζονται με τη νησιωτική χώρα.  Η  Τουρκία έχει ξεπεράσει κατά πολύ το όριο της επικείμενης απειλής και  βρίσκεται στην κατάσταση της απειλής χρήσης βίας . Κατά τούτο η Ελλάδα έχει ως απλώς δικαίωμα αλλά υποχρέωση αμυντικής θωράκισης όλων  των νησιών του Αιγαίου φυσικά και της Δωδεκανήσου και του Καστελλορίζου βάση του άρθρου 51        του καταστατικού χάρτη  του οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Επίσης η Ελλάδα έχει το δικαίωμα να ζητήσει από την ΕΕ την ενεργοποίηση  της ρήτρας αμοιβαίας άμυνας άρθρο 42 παρ 7 της ΕΕ.  Όσο η  Τουρκία  απειλεί όσο προσβάλλει την κυριαρχία της Ελλάδας και της Κύπρου η χώρα μας έχει δικαίωμα να ζητήσει αυτά  που πρέπει από την ΕΕ»

Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας τόνισε πως η Τουρκία έχει φθάσει στο σημείο να αμφισβητεί το άρθρο 47 της συνθήκης των Παρισίων που αφορά τα Δωδεκάνησα.

Επισήμανε, μεταξύ άλλων, και τα εξής:

«Σε μια από τις πιο πρόσφατες προκλήσεις της η Τουρκία άρχισε, πάντα στο πλαίσιο της πάγιας τακτικής της να προσθέτει ανύπαρκτα ζητήματα προς διαπραγμάτευση με την Ελλάδα -και, συνακόλουθα, ν’ αμφισβητεί την αδιαπραγμάτευτη Εθνική μας Θέση, ότι μεταξύ μας υφίσταται μια, και μόνη, διαφορά, εκείνη της οριοθέτησης της νησιωτικής υφαλοκρηπίδας και των αντίστοιχων θαλάσσιων ζωνών- να εγείρει εκ νέου και ζήτημα ως προς το αν η Ελλάδα έχει δικαίωμα να θωρακίζει αμυντικώς όλα, ανεξαιρέτως, τα Νησιά της στο Αιγαίο, και μάλιστα ανεξαρτήτως του ποια είναι η έκτασή τους και αν κατοικούνται ή όχι.

Α. Αδιαπραγμάτευτη Εθνική μας Θέση είναι ότι μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας υφίσταται μια, και μόνη, διαφορά, εκείνη της οριοθέτησης της νησιωτικής υφαλοκρηπίδας και των αντίστοιχων θαλάσσιων ζωνών. Ουδένα δε ζήτημα υφίσταται ως προς την αμυντική θωράκιση των Ελληνικών Νησιών του Αιγαίου.

  1. Η Ελλάδα έχει το δικαίωμα -αλλά και την υποχρέωση, αφού τούτο αφορά την προστασία της Ελληνικής Επικράτειας- τόσο για δικό της λογαριασμό όσο και απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως πλήρες Κράτος-Μέλος της, να θωρακίζει αμυντικώς όλα, ανεξαιρέτως, τα Νησιά της στο Αιγαίο, ανεξαρτήτως της έκτασης του εδάφους τους και του αν κατοικούνται ή όχι. Το δικαίωμα αυτό στηρίζεται στις διατάξεις του άρθρου 51 του Καταστατικού χάρτη του ΟΗΕ, οι οποίες κατοχυρώνουν το δικαίωμα Κράτους-Μέλους του ΟΗΕ περί «νόμιμης άμυνας» όχι μόνο σε περίπτωση ένοπλης επίθεσης εναντίον του, αλλά και σε περίπτωση «απειλής χρήσης βίας» ή ακόμη και «επικείμενης απειλής», όπως προκύπτει από την πρακτική αυτού τούτου του ΟΗΕ. Και είναι δεδομένο ότι η Τουρκία, ιδίως μετά την εισβολή στην Κύπρο το 1974, το εντελώς αυθαίρετο «casus belli» ως προς την επέκταση της Αιγιαλίτιδας Ζώνης και τον σχηματισμό της «Στρατιάς το Αιγαίου», απειλεί διαχρονικώς και ευθέως την Ελλάδα, και με την χρήση βίας -όπως αποδεικνύει, επιπροσθέτως, η πρόσφατη στάση της, μετά την «σύναψη» του λεγόμενου «τουρκολιβυκού μνημονίου»- παραβιάζοντας ευθέως το Διεθνές Δίκαιο και, κατ’ εξοχήν, το Δίκαιο της Θάλασσας κατά την Συνθήκη του Montego Bay του 1982. Συνθήκη, η οποία δεσμεύει και την Τουρκία, μέσω γενικώς παραδεδεγμένων κανόνων του Διεθνούς Δικαίου.

2. Πέραν τούτων, η Τουρκία ουδόλως και καθ’ οιονδήποτε τρόπο μπορεί να επικαλείται την Σύμβαση Ειρήνης των Παρισίων του 1947, δια της οποίας παραχωρήθηκαν τα Δωδεκάνησα στην Ελλάδα. Και αυτό επειδή η Τουρκία δεν υπήρξε συμβαλλόμενο μέρος στην ως άνω Συνθήκη, η οποία έχει συναφθεί μεταξύ των Συμμάχων νικητών του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου και της Ιταλίας. A fortiori, η Τουρκία οφείλει να σέβεται, στο ακέραιο, την Συνθήκη Ειρήνης, η οποία συνιστά, έναντι αυτής, «res inter alios acta».

B. To ίδιο δικαίωμα -άρα και την ίδια υποχρέωση- αντλεί η Ελλάδα και με βάση το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό Κεκτημένο, σύμφωνα με τις ακόλουθες διευκρινίσεις και υπό τα δεδομένα της διαρκώς εντεινόμενης προκλητικής και επιθετικής συμπεριφοράς της Τουρκίας απέναντί της η οποία, κατά τα συμπεράσματα της Ευρωμεσογειακής Διάσκεψης της 10ης Σεπτεμβρίου 2020 στο Αιάκειο της Κορσικής, παραβιάζει ευθέως την Κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας.

1. Οι διατάξεις του άρθρου 42 παρ. 7 εδ. α΄ της ΣΕΕ, οι οποίες κατοχυρώνουν τις θεσμικές εγγυήσεις ενεργοποίησης της ρήτρας «Αμοιβαίας Άμυνας», όταν απειλείται Κράτος-Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παραπέμπουν ευθέως, ως προς τις προϋποθέσεις ενεργοποίησης της ρήτρας αυτής, στις προμνημονευόμενες διατάξεις του άρθρου 51 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ. Κατά τούτο, οι ως άνω διατάξεις αποτελούν μέρος του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου, οπότε η Ελλάδα έχει το δικαίωμα αμυντικής θωράκισης των Νησιών του Αιγαίου εναντίον της τουρκικής απειλής και με βάση το θεσμικό πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Δικαίου και του αντίστοιχου Ευρωπαϊκού Κεκτημένου.

2. Επιπλέον, και ενόψει της κατάφωρης τουρκικής προκλητικότητας και ευθείας απειλής εναντίον της, η Ελλάδα δικαιούται, ανά πάσα στιγμή, να ζητήσει, ως Κράτος-Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την ενεργοποίηση της ρήτρας «Αμοιβαίας Άμυνας», κατά τις διατάξεις του άρθρου 42 παρ. 7 της ΣΕΕ. Προς την κατεύθυνση αυτή η Ελλάδα μπορεί να επικαλεσθεί την πρακτική, η οποία έχει έως τώρα ακολουθηθεί στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την ενεργοποίηση της ως άνω ρήτρας».

Φωτο από το iefimerida  και ορισμένα στοιχεία

η συζήτηση μεταδίδεται ζωντανά από το διαδίκτυο

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *