Μεγάλη καθυστέρηση στην πληρωμή των επιχειρήσεων μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου

Ερώτηση, προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατέθεσε ο Νεκτάριος Σαντορινιός με θέμα την μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στην έναρξη των διαδικασιών για την πληρωμή στις νησιωτικές επιχειρήσεις των χρωστούμενων για τα μεταφορικά τους έξοδα.

Εν μέσω της κρίσης της πανδημίας, και ενώ η Κυβέρνηση θα έπρεπε να χρησιμοποιεί όλα τα εργαλεία που έχει στη διάθεση της για την στήριξη των επιχειρήσεων, παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στην απόδοση, προς τις νησιωτικές επιχειρήσεις, των επιστρεφόμενων ποσών από το κόστος μεταφοράς, που έχουν ήδη καταβάλει, για το διάστημα από 1/1/2020 μέχρι και 30/04/2020. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Ναυτιλίας, ακόμη, δεν έχει εκδώσει τη σχετική πρόσκληση προς τις νησιωτικές επιχειρήσεις, για υποβολή των παραστατικών, διαδικασία που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί ήδη μέχρι τις 5/5/2020. Και ούτε όμως έχει εκκινήσει τις διαδικασίες για την έκδοση της ανάλογης ΚΥΑ, που θα ανοίξει τον δρόμο για την πληρωμή των νησιωτικών επιχειρήσεων.

Έτσι, ενώ για όσο διάστημα η προηγούμενη Κυβέρνηση υλοποιούσε το ΜΙ, η πλατφόρμα για την κατάθεση των απαραίτητων εγγράφων «άνοιγε» εντός του Απριλίου, φέτος η καθυστέρηση ανέρχεται, ήδη, πάνω από ένα μήνα, χωρίς ακόμη το Υπουργείο να έχει δώσει σαφή εικόνα για το πότε πρόκειται οι επιχειρήσεις να πάρουν τα χρήματά τους.

Τέλος, η Κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να υιοθετήσει τις προτάσεις της Αντιπολίτευσης για απόδοση φέτος, που ο κορονοιός έχει επηρεάσει τη λειτουργία των επιχειρήσεων, του 80% του κόστους μεταφοράς, προκαταβολικά, με την κατάθεση της αίτησης. Μια πρόταση που θα βοηθήσει άμεσα, το σύνολο των επιχειρήσεων αλλά και τους κλάδους του πρωτογενούς τομέα των νησιών (κτηνοτρόφους, αγρότες, κτλ.) καθώς δεν έχουν άμεση ρευστότητα για να στηρίξουν την παραγωγή τους.

Ο Νεκτάριος Σαντορινιός, στην Ερώτηση του, ζητά απαντήσεις από τον αρμόδιο Υπουργό σχετικά με τους λόγους αυτής της απαράδεκτης καθυστέρησης, που συμβάλει στην οικονομική ασφυξία των νησιωτικών επιχειρήσεων. Παράλληλα, ρωτά το Υπουργείο για το πότε προβλέπεται να βγει η ΚΥΑ και η πρόσκληση ώστε να εκκινήσουν οι διαδικασίες και οι νησιώτες επιχειρηματίες να πιστωθούν τα χρήματα που δικαιούνται μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Ενώ, πιέζει μέσω ερωτημάτων του να κάνει δεκτή η Κυβέρνηση την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για προκαταβολή στις επιχειρήσεις του 80% του κόστους μεταφοράς.

Τέλος, ο βουλευτής Δωδεκανήσου, σχολιάζει ότι το Υπουργείο, από το καλοκαίρι του 2019 ως τώρα, έχει επιδείξει ολιγωρία στην εφαρμογή του μέτρου. Αυτή η ολιγωρία, συνοδευόμενη από τις συνεχείς δηλώσεις του κ. Πλακιωτάκη περί απαξίωσης του ρόλου και της σημασίας του ΜΙ, δημιουργεί ευρέως την εντύπωση ότι η νέα Κυβέρνηση έχει σα σκοπό την υποτίμηση και τελικά την κατάργηση του μέτρου.

Οι νησιωτικές επιχειρήσεις και ο επιχειρηματικός κόσμος των νησιών, ιδίως τώρα, δεν μπορούν να περιμένουν. Οι ανάγκες για στήριξη και ενέσεις ρευστότητας, είναι πλέον αδήριτες. Η Κυβέρνηση πρέπει άμεσα να ενεργοποιήσει τις πληρωμές μέσω του Μεταφορικού Ισοδυνάμου.

Το κείμενο της ερώτησης είναι το ακόλουθο:

 

Προς τον κ. Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Θέμα: «Μεγάλη καθυστέρηση στην έναρξη διαδικασιών για την πληρωμή των επιχειρήσεων μέσω του ΜΙ»

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο αποτελεί το μόνο μόνιμο μέτρο για την ενίσχυση των νησιών και την εξομάλυνση των αρνητικών συνεπειών της Νησιωτικότητας. Σκοπός του μέτρου, έτσι όπως σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση, είναι η στήριξη της ανάγκης συχνής μετακίνησης των κατοίκων των νησιών και, παράλληλα, η κάλυψη του μεταφορικού κόστους των νησιωτικών επιχειρήσεων.

Ιδιαίτερα το σκέλος της επιδότησης των επιχειρήσεων, μέσω του Μεταφορικού Ισοδυνάμου βασίζεται σε μια αναπτυξιακή λογική, την οποία τα νησιά έχουν μεγάλη ανάγκη. Στοχεύει στην εξάλειψη του ανταγωνιστικού μειονεκτήματος των νησιωτικών επιχειρήσεων και των τοπικών προϊόντων. Ενώ, θετική επίδραση έχει το ΜΙ και στην ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, καθώς το μεταφορικό κόστος συνίσταται σε ένα σημαντικό έξοδο για την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Δυστυχώς το Υπουργείο Ναυτιλίας, από το καλοκαίρι του 2019 ως τώρα, έχει επιδείξει ολιγωρία στην εφαρμογή του μέτρου, η οποία, συνοδευόμενη από συνεχείς δηλώσεις του Υπουργού περί απαξίωσης του ρόλου και της σημασίας του, δημιουργεί ευρέως την εντύπωση ότι η νέα Κυβέρνηση έχει σα σκοπό την υποτίμηση και τελικά την κατάργηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου.

Απόδειξη των ανωτέρω αποτελεί η μεγάλη καθυστέρηση στην απόδοση, προς τις νησιωτικές επιχειρήσεις, των επιστρεφόμενων ποσών από το κόστος μεταφοράς, που έχουν ήδη καταβάλει, για το διάστημα από 1/1/2020 μέχρι και 30/04/2020.

Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Ναυτιλίας, ακόμη, δεν έχει εκδώσει τη σχετική πρόσκληση για υποβολή των παραστατικών, από τις νησιωτικές επιχειρήσεις, διαδικασία που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι 5/5/2020. Και ούτε επομένως έχει εκκινήσει τις διαδικασίες για την έκδοση της ανάλογης ΚΥΑ, που θα ανοίξει τον δρόμο για την πληρωμή των νησιωτικών επιχειρήσεων. Έτσι, ενώ για όσο διάστημα η προηγούμενη Κυβέρνηση υλοποιούσε το ΜΙ, η πλατφόρμα για την κατάθεση των απαραίτητων εγγράφων «άνοιγε» εντός του Απριλίου, φέτος η καθυστέρηση ανέρχεται, ήδη, πάνω από ένα μήνα, χωρίς ακόμη το Υπουργείο να έχει δώσει σαφή εικόνα για το πότε πρόκειται οι επιχειρήσεις να πάρουν τα χρήματά τους.

Την ώρα λοιπόν που η κρίση της πανδημίας έχει επιφέρει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και βιωσιμότητας στις επιχειρήσεις, ιδίως των νησιών, η Κυβέρνηση αποδυναμώνει το ΜΙ, ένα εργαλείο που μπορεί να στηρίξει άμεσα τους νησιώτες επιχειρηματίες, να περιορίσει την είσοδο της νησιωτικής επιχειρηματικότητας στο καθοδικό σπιράλ ύφεσης που απειλεί την Οικονομία και να συγκρατήσει τις θέσεις εργασίας στα νησιά.

Τέλος, η Κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να υιοθετήσει τις προτάσεις της Αντιπολίτευσης για απόδοση φέτος, που ο κορονοιός έχει επηρεάσει τη λειτουργία των επιχειρήσεων, του 80% του κόστους μεταφοράς, προκαταβολικά, με την κατάθεση της αίτησης. Μια πρόταση που θα βοηθήσει άμεσα, το σύνολο των επιχειρήσεων αλλά και τους κλάδους του πρωτογενούς τομέα των νησιών (κτηνοτρόφους, αγρότες, κτλ.) καθώς δεν έχουν άμεση ρευστότητα να προμηθευτούν ζωοτροφές, λιπάσματα, κτλ.

Επειδή, η κρίση της πανδημίας έχει επηρεάσει κατά πολύ τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες ιδιαίτερα των νησιών

Επειδή, το Μεταφορικό Ισοδύναμο μπορεί και στην περίοδο της Κρίσης να αποτελέσει ένα ισχυρό αναπτυξιακό εργαλείο για την ενίσχυση της Οικονομίας των νησιών,

Επειδή, οι διαδικασίες για την έναρξη της πληρωμής του σκέλους των επιχειρήσεων χρειάζονται χρόνο και οι ανάγκες των νησιωτικών επιχειρήσεων δεν μπορούν άλλο να περιμένουν,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Γιατί το Υπουργείο εξακολουθεί απαράδεκτα να καθυστερεί την έκδοση πρόσκλησης υποβολής αίτησης χρηματοδότησης και κατ΄ ακολουθία της ΚΥΑ πληρωμής του ΑΝΗΚΟ επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα τρέχουν οι ανάγκες των νησιωτικών επιχειρήσεων;
  2. Πότε προτίθεται το Υπουργείο να εκδώσει τη σχετική πρόσκληση για την κατάθεση των παραστατικών των μεταφορικών εξόδων των επιχειρήσεων;
  3. Αποδέχεται το Υπουργείο, στο πλαίσιο της Κρίσης της πανδημίας, την πρόταση της Αντιπολίτευσης να δώσει, προκαταβολικά, στους νησιώτες επιχειρηματίες το 80% του κόστους μεταφοράς των προϊόντων τους, βοηθώντας στην κάλυψη των αναγκών τους για ρευστότητα;

 

Ο ερωτών Βουλευτής

Σαντορινιός Νεκτάριος

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Read previous post:
KINAΛ: Η κυβέρνηση δεν έχει λάβει καμία μέριμνα για τον κλάδο της οικοδομής

Στο πλαίσιο συνάντησης εργασίας με τον Πρόεδρο των οικοδόμων και Γενικό Γραμματέα του Ε.Κ.Ρ., Νίκο Τριπολίτη  που είχε η τομεάρχης

Close